Jens Borelli-Kjær tiltrådt som ny partner i Schrøder Translink
Det er med stor glæde, at vi byder velkommen til Jens Borelli-Kjær som ny partner i Schrøder Translink. Jens er uddannet civilingeniør og MBA (INSEAD). Han har primært arbejdet inden for områderne elektronik, medicinske utensilier og byggematerialer. Han har haft direktørstillinger i Coloplast, JAI og Icopal. I 2005 købte han Vitral A/S, som i 2018 blev solgt til VELUX A/S. Det er med andre ord en erfaren industrimand, vi får ombord på teamet.
Han har deltaget i en række virksomhedshandler – både på køber- og sælgersiden – og både i Danmark og udlandet. Han har siddet i en række bestyrelser, herunder børsnoterede virksomheder, både som formand og som menigt medlem.
TranslinkCF højt placeret i Thomson Reuters-ranking i Norden
Hvert kvartal opgør Thomson Reuters, hvilke rådgivere der medvirker ved de enkelte virksomhedshandler. I de nordiske lande opnåede Translink Corporate Finance (TranslinkCF) i 2018 en 4. plads med 33 virksomhedshandler (handler med virksomhedsværdi på under 50 mio. €) efter PWC, KPMG og BDO. Det er især det svenske kontor i TranslinkCF, som har haft et rigtig godt år. Se følgende tabel.
Stabilt – men fortsat højt – aktivitetsniveau inden for virksomhedshandler
Efter flere år med stigninger i antallet af virksomhedshandler er antallet faldet svagt (3 %) i 2018 til 275. I 2019 forventes et antal handler på samme høje niveau, måske svagt faldende. Årsagerne til denne udvikling kan være flere: For det første er priserne kommet op på et niveau, hvor køberne kan komme i tvivl om, hvorvidt den indtjening, som virksomhedens pris baserer sig på, kan holde fremadrettet. Flere forventer faldende vækstrater fremover, hvilket naturligvis vil smitte af på virksomhedernes indtjening.
Når niveauet for antal handler fortsat forventes at være højt, skyldes det, at der fortsat er mange gode virksomheder til salg, og at der stadig er mange potentielle købere – herunder kapitalfonde – der har meget ”tørt krudt”.
Overvejer man som virksomhedsejer et salg af virksomheden, bør man igangsætte processen inden længe, da en stagnation både vil kunne forringe virksomhedens indtjening – og dermed værdi – samt reducere antallet af potentielle købere.

